Kategori (da-dk)
Der var blevet aftalt et samarbejde mellem lauget og Nationalmuseets Marinarkæologiske Forskning og Undersøgelse (NMF og NMU) vedrørende en opmåling af Hjortspringbådskopien og en efterfølgende afprøvning af båden. Ligeledes blev det aftalt, at vi skulle bidrage ved publicering af resultaterne. Bådens hoveddimensioner opmåles med et laserlandmålerinstrument. Fred Hocker og Nadia Haupt fra NMF dokumenterer stævnen ved hjælp af et Microscribe-udstyr. Resultaterne indlæses automatisk på en computer. NMF ønskede at opmåle båden inden første søsætning. Denne opmåling fandt sted 26. til 28. Maj.6 personer fra Nationalmuseet gennemførte målingerne ledet af Fred Hocker fra NMF.Ved hjælp af en “totalstation”, et landmålerinstrument, der anvender laser, blev bådens hoveddimensioner opmålt og automatisk indlæst på en medbragt computer.Detaljerne i båden blev opmålt ved hjælp af en tredimensionalt bevægelig målearm, der sendte positionerne til en computer. Den opmålte stævn vist på en computerskærm, som en trådmodel. Den opmålte stævn vist som 3D flade-model. Den opmålte båd som linjetegning. Kilder Hvad Haanden former er Aandens Spor.
- Detaljer
Som medlem af Hjortspringbådens Laug Har du mulighed for at være sammen med mennesker, der interesserer sig for mange aspekter indenfor den tidligste Jernalder og før.For eksempel arbejdes der med: Jørgen Jensen, Danmarks Oldtid, bind 3 Den forhistoriske tid Er den periode af Danmarks historie vi beskæftiger os med. Den går fra tidernes morgen i Danmark, dvs. fra Jæger Stenalderen, ca. 12.000 år fvt. og til slutningen af Jernalderen - Vikingetid, ca. år 1100.Vores hovedinteresse er Ældre Jernalder / Førromersk Jernalder / Keltisk Jernalder, der er mange navne for den samme periode, som er fra år 500 fvt. til år 1.Selvfølgelig er tiden, hvor Hjortspringbåden blev bygget særdeles vigtig for os, det er omkring år 350 fvt.Vi har meget litteratur man kan fordybe sig i. Ombordstigning. Afprøvning med professionel besætning.. At bygge båd Vores rekonstruerede Hjortspringbåd - Tilia Alsie - er jo bygget, men vi arbejder stadig på at finde ud af hvordan den er at sejle med; hvorfor den er så god og der hvor der mangler dele i det originale fund, at udtænke hvordan man kunne have gjort i forne tider.Det kan man, måske lidt prætentiøst, kalde eksperimentel arkæologi. En enestående båd Fordi Tilia er repræsentant for den eneste "Helleristningsbåd" der nogensinde er fundet og som også kan sejle, så er vi forpligtiget til at dokumentere hvordan båden er som fartøj.Derfor når vi er ude at sejle, prøver vi at planlægge nogle forsøg der kan belyse de maritime egenskaber ved båden: paddelteknik, brug af ror og dets placering, både for og agter. Vore erfaringer bliver beskrevet i vores nyhedsbrev og mere udførligt i rapporter i en dokumentsamling, vi kalder Medlemsmappen.Vi sejler også for vores fornøjelses skyld og for at vise båden frem til forskellige arrangementer. Vedligehold af Tilias syninger. Vedligeholdelse Tilia blev søsat i 1999 og har siden været på vandet mange gange, det slider. Derfor er der løbende vedligeholdelse af båden, både ind- og udvendigt. En lille drejet dåse. Fundet tilbehør Hjortspringfundet bestod ikke kun af båden, der blev fundet en mængde andre dele:Våben: sværd, spyd og skjoldeTil båden: padler, øser, reparationsdele, køller, plus dele, hvis formål vi endnu ikke har gennemskuetPersonligt: drejede dåser af træ, skåle, fade, ten, ... Tidstypisk beklædning. Beklædning Der blev ikke fundet nogen former for beklædning i Hjortspringfundet.Det forhindre os ikke at beskæftige os med dette!Med udgangspunkt i andre fund i Danmark og Nordtyskland bliver der arbejdet med garn, stof, plantefarvning og de mange forskellige teknikker, der var i brug i Jernalderen. Udstilling af prøvestykker, Exempla i München. Hvad Haanden former er Aandens Spor. Bogen er vores beskrivelse af tilblivelsen af Tilia Alsie Formidling I vores vedtægter står der:Hjortspringbådens Laug har som det overordnede mål at fremme oplysning om Hjortspringbåden og dens historie.Det forsøger vi at leve op til ved:At tage mod besøgende tirsdage i 11 måneder om året. Vise en film om Lauget og Tilia, rundvisning, "røre" ved tingeneArrangere foredrag på medlemsaftener3 - 4 nyhedsbreve om året om stort og småt til medlemmerne og her på hjemmesidenNår det ønskes, at deltage i (TV-)filmDokumentere hvad vi har lavet i skrift og billeder - hjemmesiden. Vi har også udgivet en bog på dansk og medvirket i en anden på engelskUdstillinger i ind- og udland De traditionelle gule ærter, 1. mandag i december. Socialt samvær Hver tirsdag er en medlemsdag, officielt fra kl. 18:30 til 21, men som regel er der folk i værkstedet fra 13-tiden. Når er skal arbejdes med større projekter, slår tiden om aftenen ikke rigtigt til. Om aftenen er der altid plads til en kop kaffe eller te, sommetider er der også en barmhjertig sjæl der har frembragt noget spiseligt.En gang om året holder vi årsafslutning - 1. mandag i december - hvor der er fællesspisning.Menuen er altid gule ærter med passende tilbehør. Medlemsrettigheder Som medlem har du mulighed for at deltage i Laugets aktiviteter, både på land og til søs, hovedsagelig på vores adresse: Dyvigvej 11, Holm, 6430 Nordborg og på vandet ved Dyvig. Kontingent Det årlige kontingent er i øjeblikket 150 kr. årligt. Pengene går primært til medlemspleje. Se i øvrigt Laugets vedtægter.Ved den 1. betaling, fås bogen Hvad Haanden former er Aandens Spor som gave og introduktion til Lauget.Ud over at betale kontigentet har man ingen forpligtigelser, det er OK at være passivt medlem, men vi ser dig da gerne på Værftet. Indmeldelse Når du indmelder dig via en e-mail, har vi brug for dit navn og din e-mail adresse, for at kunne opkræve kontingent og for at sende dig vores nyhedsbrev. Du må gerne oplyse din privatadresse og telefonnummer, men det er ikke nødvendigt. Du kan også anføre hvilke interesser du kunne tænke dig at deltage i, men det er også OK at have en mere passiv rolle i lauget. Indmeldelse Du vil efterfølgende blive kontaktet af vores kasserer, for at bekræfte aftalen.
- Detaljer
I Rosenbergs beskrivelse af Hjortspring Fundet, er der angivet hvilke træsorter, der brugt til båden. Disse bliver beskrevet nedenfor. Lind Lind er den primære træsort til bygningen af Tilias skrog. Tilia platyphyllos storbladet lind. Så stort er et af vores lindetræer fra Polen. De fem planker Tilia platyphyllos Kravet til plankerne er, at de nederste 19 m, skal være uden sidegrene. Sådanne træer er vanskelig at finde i Danmark, så de blev fundet, og købt, i Polen. Vi købte tre og fik fire stk., den sidste blev beskadiget ved fældningen.For at stammerne får den ønskede længde, er det nødvendigt, at de vokser relativt tæt i en skov.Af de planker vi fremstillede, var der kun en knast efter en afbrækket gren, skjult inde i stammen. Knasten blev fjernet og lindeprop limet ind i stedet.Andet navn: Storbladet lind.Beskrivelse: Træet er op til 30 m højt,løvfældende træ med en først kuglerund, senere høj cylindrisk krone. Stammen er kraftig og ret med opstigende hovedgrene.Det har hårede bladstilke og årsskud.Bladene er 6-12 cm lange (uden stilk), næsten runde til ovale og har skævt hjerteformet grund. De har tydelig spids og en skarpt savtakket rand. Oversiden er håret og mørkegrøn, mens undersiden er bleggrøn med tæt hårklædning langs nerverne.Hvor: Storbladet Lind vokser på fugtig og næringsrig bund i Mellem- og Sydeuropa. Her danner den (sammen med andre løvtræer) slutstadiet i tusinder af års skovudvikling. I Danmark ses den sandsynligvis kun som oprindeligt vildtvoksende på øer og i isolerede skove i den sydlige del af landet. Den plantes i parker og alléer. Kilde: Wikipedia Tilia cordata Til de to stævne brugte vi lokalt lindetræ. Vi har ikke brug for høje stammer, men kraftige, fordi de skal kunne rumme hele stævnklodsen og gerne også det øverste horn. Det sidste kunne vi dog ikke få opfyldt.Andre navne: Småbladet lind, skovlind, (forveksles ofte med parklind, en krydsning mellem små- og storbladet lind) . Beskrivelse:Et op til 30 m højt træ med en bred kegleformet vækstform. Stammen er kort og tyk, og den deler sig hurtigt i et antal konkurrerende topskud. Hovedgrenene er bredt overhængende med opadvendte spidser.Bladene er runde til skævt hjerteformede med fint takket rand og kort spids. Oversiden er mørkegrøn, mens undersiden er blå(grå)-grøn.Bladstilke og årsskud helt hårløse.Hvor: Træet er næst efter egen, det længstlevende danske træ og var tidligere blandt de almindeligste skovtræer i Danmark.Indtil engang i bronzealderen var arten et af de mest almindelige skovtræer i Danmark, og indtil midten af det 7. århundrede var det småbladet lind, som havde den plads i løvskoven, som bøgen nu har overtaget.Kilde: Wikipedia. Tilia cordata - småbladet lind. Her fra en planteskole. En anden kilde kunne være lex.dk for lind. Ask Fraxinus excelsior, almindelig ask. Fraxinus excelsior Ask er brugt til ribbestativer, idet dæksbjælke og søjlerne er fremstillet af dette træ. Vi har, senere, brugt spejlkløvet asketræ til bådens dæk, som, i fundet, var udført af lindebrædder, de var dog for svage til voksne personer.Beskrivelse:Almindelig ask, er et op til 35 m højt træ, der vokser på fugtig bund i skov og krat. Den er ofte plantet. Ask har en åben krone og et let løv, som lader en del lys slippe igennem.Asketræets blade er sammensatte. Ét blad er gennemsnitligt 25 cm langt.Ask er et stort, løvfældende træ med en høj og åben vækstform. Kronen er først slank og kegleformet, men den bliver senere mere flad og kuplet (især hos de hunlige træer). Stammen er ret og gennemgående til toppen. Hovedgrenene er først opstigende, så mere udspærrede og til sidst overhængende.Hvor: Ask findes i lyse blandingsskove i hele Vesteuropa (inklusive Danmark), hvor der er rigelig nedbør eller højt og næringsrigt grundvand. Den trives både i lys og i nogen skygge og klarer sig på al slags jord, dog bedst på næringsrig, ret fugtig og kalkrig muldjord. Ask tåler ikke stillestående vand i jorden. Derimod tåler træet blæst og salt. Den er almindelig i hele Danmark, bortset fra Vestjylland.Kilde: Wikipedia. Eg Quercus, eg. Quercus I Tilia har vi brugt eg som stævntræ til at koble stævnklodsen solidt til bundplanken og som støtte mellem rælings- og kølhorn, også kaldet ydre låsestykker. Herudover er alle firkantnagler, 7 stk. i hver ende, fremstillet af eg.Beskrivelse:Eg er en slægt af træer og buske med ca. 600 arter mest udbredt i de tempererede og subtropiske dele af den nordlige halvkugle.Egens ved benyttes ofte til kraftige konstruktioner såsom havnemoler, bygningstømmer (herunder tagkonstruktioner), broer og skibe. Mange af de store vikingeskibe blev lavet af eg, herunder Skuldelev 2, Osebergskibet og Koldingkoggen. Mange egeskove rundt omkring i Danmark blev plantet omkring år 1800, da man planlagde store flådebyggerier og havneudvidelser.Hvor: Egen overlevede sidste istid i Sydeuropa. Der har været eg i Danmark lige siden begyndelsen af den atlantiske varmetid, omkring 7000 f.Kr. Til Norge kom egen omkring 5000 f.Kr. I varmetiden 5500-500 f.Kr. var egen langt mere udbredt end i dag. Omkring 1.500 arter insekter, svampe, mos og lav er fundet på egetræ; ved-muld dannet inde i hulrummet i en hul eg danner et meget næringsrigt grundlag for mange sjældne insektarter. I løbet af 1600-tallet forsvandt de store egeskove delvis, pga. skibsbygning og opdyrkning af jord.Kilde: Wikipedia. Hassel Corylus avellana, hasselbusk. Corylus avellana Hasselgrene er brugt som svøb i ribbestativerne i afbarket tilstand. De er ligeledes brugt til vore to stager og bådshage, disse er dog ikke en del af fundet, men nødvendige til vores brug af Tilia.Beskrivelse: Hassel, også kaldet skovhassel, er en mangestammet oftest 3-5 meter høj busk af birkefamilien, naturligt udbredt i Europa og Asien. Den kan af og til blive næsten træagtig med en skærmformet krone, og den er rapporteret i en størrelse på op til 15 m.Hvor: Hassel findes overalt i Europa på fugtig og mineralrig jordbund, hvor den danner krat, skovbryn og underskov i frodige ege-blandingsskove.Hasselnødder er en næringsrig og velsmagende spise, og hassel dyrkes derfor som kulturplante.Kilde: Wikipedia. Uægte jasmin Philadelphus coronarius, uægte jasmin. Philadelphus coronarius Rosenberg beskrev fundet af et (eller flere) bundte af tynde grene, ca. 10 mm i diameter og ca. 1 m lange. Han har ikke beskrevet hvad disse bundter kunne have været brugt til. Vi har valgt at placere flere bundter i de to, 2 m lange, bådrum foran tofte 10 og agten for tofte 1. Forude bruges de som fodstøtte for de to padlere, man kan ikke padle med fødderne frit svævende i luften. Samtidigt kan der anbringes personligt gods her, så er det fri af bundvandet. Ligeledes i det agterste bådrum. Her kan der anbringes gods, for eks. fødevarer, på grenene under løftingen og danner et sikkert underlag for styrmanden.Bundterne er af en passende diameter og holdt sammen af bastsnore.Grenene fra denne busk er kun valgt fordi den findes i mange haver og skal alligevel beskæres hvert år, hvor de ældste grene fjernes.Beskrivelse:Er en stor, løvfældende busk med en vækstform, der er stivgrenet og opret. Kaldes også vellugtende pibeved, den er en gammel, velkendt prydbusk med snehvide, duftende blomster. Grenene har hvid marv.Blomsterne ses i juni-juli, og de sidder i korte klaser fra bladhjørnerne. De er hvide med gule støvdragere. Duften er sød og kraftig.Kilde: Wikipedia. Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
- Detaljer
Dronningens og Tilias besøg i Augustenborg Den 26. august kunne Augustenborg fejre deres 350 års jubilæum.Da der på dette tidspunkt var bryllup i det norske kongehus kunne dronningen og prinsen ikke komme på selve dagen, så i stedet var de på besøg i Augustenborg den 25. juli.Vi var blevet inviteret til at deltage i arrangementet i Augustenborg, hvor det var meningen at vi skulle følges med dronningens chalup det sidste stykke ind til Augustenborg.Forud for dagen var der mange forberedelser. Knud Skov Rasmussen var flere gange i telefonisk kontakt med førstestyrmanden på Dannebrog, for at aftale hvordan det skulle foregå. I den periode hvor besøget skulle foregå var dronningen og prinsen på sommerferie på Gråsten Slot, så Dannebrog lå til kaj i Sønderborg. Det blev derfor aftalt at mandskabet på Dannebrog skulle på besøg på Danfoss, Danfoss Museet og i Lindeværftet. Disse besøg blev afviklet den 23. og 24. juli Tilia på slæb. Selve besøget startede så tidligt på dagen at det var nødvendigt at transportere Tilia til Augustenborg aftenen før, hvor vi mødtes i Lindeværftet kl.16.30. Vi startede med et lille orienteringsmøde hvorefter vi trak Tilia til Dyvig og søsatte hende. Tilia skulle slæbes efter en motorbåd til Augustenborg, så 6 medlemmer steg ombord og padlede ud til motorbåden, hvor de efter lidt besvær fik en trosse fastgjort til motorbåden.Vi havde lavet en aftale med folkene omkring Sebbe Als (et vikingeskib i Augustenborg) at vi måtte lægge Tilia ved bådebroen ved deres naust i Augustenborg Fjord. Vi havde også fået lov til at benytte deres naust, så nogle medlemmer kunne overnatte og passe på Tilia. Altså blev Tilia slæbt til Augustenborg og lagde til ved nausten. Om aftenen samledes nogle af vores medlemmer ved nausten sammen med et antal vinflasker, hvor de havde en hyggelig aften. Aftenstemning med Augustenborg ’skyline’ i baggrunden. Næste dag mødtes vi ved nausten kl. 8.30 for at øve os lidt i at padle i takt og hilse pænt med padlerne. Vi prøvede konceptet besluttet efter turen til Hardeshøj med at have kaptajnen (Knud Skov Rasmussen) stående midt i båden og en rorsmand agten og Magda i stævnen (Denne gang udstyret med en rigtig tromme og en kalkunknogle som trommestik). Vejret var flot med lidt dis og skyer, som så ud til at de ville forsvinde i løbet af dagen. Ifølge planen skulle Dannebrog sejle fra Sønderborg og så tæt på Augustenborg som den kunne. Derfra skulle Dronning Margrethe og Prins Henrik så sejle med chaluppen ind til Augustenborg. Vi skulle så mødes med dem og følges med dem ind til Augustenborg. Vi havde fået at vide at vi nok ikke kunne følge med, fordi chaluppen kunne sejle op til 10 knob og vi skal være gode for at få Tilia over 5 knob. Knud Skov Rasmussen havde dog aftalt med styrmanden på Dannebrog at de skulle starte lidt tidligere med chaluppen, så de kunne sejle lidt langsommere på det sidste stykke. På det aftalte tidspunkt lå vi klar, men der var ingen chalup i syne. Der sejlede en masse både fra Augustenborg ud til Dannebrog for at følge chaluppen ind – imellem dem var Sebbe Als. Vi lå og sejlede lidt rundt ved den aftalte bøje og endelig kunne vi se at chaluppen var på vej ind fulgt af en hel flåde af både.Da chaluppen nærmede sig satte vi fart på ind mod Augustenborg, så vi i hvert fald kunne følge med et stykke vej. Faktisk præcist på dette tidspunkt forsvandt de sidste skyer, så det blev fint solskin. Da chaluppen kom op på siden af os hilste vi pænt på dronningen og prinsen med padlerne og de vinkede tilbage til os. Vi havde slet ikke behøvet at spekulere på om vi kunne følge med chaluppen, fordi de satte farten så langt ned at vi uden problemer kunne følge deres tempo. Dronningen og prinsen kiggede meget interesseret på os – men Tilia er jo også et flot syn. Chaluppen og Tilia på vej ind i Augustenborg havn. Chaluppen lægger til i Augustenborg. Vi ankom sammen med chaluppen til Augustenborg, hvor vi lagde os pænt ude i havnen, mens chaluppen lagde til ved den til lejligheden fremstillede landgangsbro. Vi fik desværre ikke set så meget af arrangementet på land, fordi der var et kæmpe skrummel af en motorbåd (flere etager høj), som absolut skulle lægge sig helt inde ved siden af chaluppen, så ingen på de mindre både i havnen havde en chance for at se noget. Sebbe Als på Augustenborg Fjord. Foto: A. Weile Da dronningen og prinsen var kørt væk i hestevogn sejlede vi lidt rundt i havnen til ære for de mange tilskuere. Derefter satte vi stævnen tilbage til nausten hvor vi skulle spise frokost sammen med Sebbe Als’ besætning. Vi grillede nogle pølser og hyggede os.Efter frokost var der tid til at prøve hinandens fartøjer. Det var spændende at være med på et vikingeskib, som vi fik lov til at ro et stykke ud af fjorden. Da kaptajnen syntes at vi havde arbejdet hårdt nok på årene blev vi slæbt et stykke længere ud, hvor vi så vendte og satte sejl, for at sejle ind til nausten igen. Det var hårdt arbejde at hejse sejlet op i masten, men da det først var gjort var det afslapning resten af vejen ind. Klokken 14.30 skulle Prins Henrik indvie en tilbygning hos Augustenborg Roklub. Roklubben ligger lige overfor nausten på den anden side af fjorden, så vi sejlede sammen med Sebbe Als over til roklubben. Her lagde Sebbe Als til ved deres bådebro, fordi et par af deres medlemmer skulle deltage i arrangementet, Det var meningen at vi blot skulle ligge ude på vandet, men i stedet lagde vi stævnen ind til deres bådebro, men blev siddende i båden. Prins Henrik ankom og foretog indvielsen. Efter indvielsen kom han ud på bådebroen for at se på Sebbe Als og Tilia. Han gik først hent til Sebbe Als og fik en forklaring af deres skipper. Som altid blev han fulgt af en stime journalister og fotografer, som så ud til at de kedede sig lidt. Da prinsen havde set Sebbe Als kom han hen for at hilse på os. Han sagde at det havde været at flot syn at se os om morgenen på turen ind til Augustenborg. Prinsen fik en lille snak med Magda og fik lov til at prøve hendes tromme. Efter lidt snak spurgte han om det var muligt at få en lille tur i Tilia. Vi svarede selvfølgelig ja, hvorefter han spurgte om der var plads i programmet til en 5-minutters tur. Det var der, så han smed stokken (som han havde med pga. podagra i den ene fod) og steg ombord. Vi var alle lettere chokeret, men vi fik kastet fortøjningen og begyndte at padle baglæns ud. Nu var alle fotograferne vågnet op til dåd og der blev taget en masse billeder. Vi fik vendt båden og sejlede en lille runde med prinsen, som så ud til at han nød turen. Om turen blev på 5 minutter eller 10 minutter ved jeg ikke, men vi fik sejlet en runde og lagde så igen til ved bådebroen. Prinsen steg fra borde igen og sagde mange tak for turen, og jeg tror nok at alle ombord var stolte af det fine besøg. Vi kunne nok også spore en anelse misundelse i stemmen på Sebbe Als’s skipper bagefter. Prins Henrik som passager på Tilia. Foto: A. Weile Da Prinsen var taget af sted fra roklubben sejlede vi tilbage til nausten, hvor det var tid til at få slæbt Tilia tilbage til Dyvig igen. 6-7 mand tog med i båden, medens resten af os kørte hjem. Vi mødtes et par timer senere i Dyvig for at bære Tilia på land og køre hende tilbage til Lindeværftet.Der blev snakket meget om vores oplevelse med Prins Henrik, og det vil der nok blive et stykke tid fremover.Alt i alt var det en pragtfuld tur med fint vejr, hyggeligt samvær og store oplevelser.Af Leif Stig Andersen Tilia, Sebbe Als for sejl og Ottar Als. Hvis du har bemærkninger til denne artikel, kan du sende en E-mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
- Detaljer
Indledning Hjortspringbåden har mange ejendommelige karakteristika, som næsten uafvendeligt må dreje tanken hen mod dens forgængere, der må have fostret dem. Vi, der om nogen har Hjortspringbåden i blodet, har derfor ind imellem ladet fantasien løbe i et forsøg på at genskabe os Hjortspringbådens forgængere.Hjortspringbåden stammer fra tiden lige efter yngste bronzealder, fra en tid, hvor de sidste helleristninger, der aftegnede både, blev indhugget i klippeflader i Bohus Län i Sverige. Dens profil aftegner disse yngste helleristningsbåde. Men hvordan var både i Ældre Bronzealder bygget, i en tid hvor værktøjet ikke havde jernets overlegne skæreevne? Uheldigvis findes der ingen arkæologiske fund af havgående både fra bronzealderen at læne sig op ad. Vi må, i et forsøg på at beskrive disse, anvende andre end de arkæologiske metoder for at besvare spørgsmålet om bronzealderens bådkonstruktioner. Her vil vi bruge helleristningernes udsagn sammen med en form for “baglæns produktudvikling” fra Hjortspringbådens konstruktion.Hvad Haanden former er Aandens Spor kan vi altså omskrive til udsagnet: “Hvad hånden formed var åndens spor”. Vore forgængere i 350 f.Kr. må have arvet nogle konstruktioner og udformninger, som har dannet baggrund for deres løsninger. Vi har allerede set, at helleristningsbåde den gang, altså i Ældre Bronzealder, havde rette køl- og rælingslinier, en umulighed at opnå i havgående træbåde uden urealistisk store træstammer. Lægger vi vægt på, at samfundene i bronzealderen i høj grad var baserede på kvægavl, kan man næppe undgå at fundere over anvendelsen af oksernes hud i garvet form, altså læder, til fremstilling af skibe.Tager vi som udgangspunkt, at handelen i bronzealderen i Skandinavien i højere grad har anvendt søfart frem for landtransport med oksetrukne vogne, må fremstillingen af både og skibe have været en væsentlig aktivitet, lige som bilindustrien er det i dag. Det fører os frem til, at produktionsprisen, altså den tid, der gik til at fremstille en båd, har været af betydning.Hjortspringbådens hovedkonstruktion kan betegnes som en langsgående, udspændt bjælke, en bådskal, der i princippet er selvbærende. Spantsystemerne er naturligvis i brug for at fastholde skallens form, især for at modvirke “ærtebælg” bevægelser. Svøbene er i sig selv alt for svage til at understøtte bådskallen, men de overfører de ydre påvirkninger mellem de forskellige dele af skallen ved hjælp af de øvrige elementer i spantsystemerne, altså tofter, dæksbjælker og søjler. Herudover overfører spantelementerne kræfter, hidrørende fra vægten af mandskab og last, til skallen i balance med vandets opdrift.Spantsystemerne er kun i ringe grad med til at modvirke vridningsmomenter fra bølgebevægelser.Hjortspringbåden er meget elastisk, hvad angår vridning. Dette er i øvrigt typisk for skandinaviske bådkonstruktioner, lige fra jernalderen over vikingetiden til den tidlige middelalder. En skindbådshypotese Vi er nået frem til, at de både eller skibe, der transporterede store godsmængder over de skandinaviske småhave og langs kysterne, kunne have været fremstillet af rafter beklædt med læder.Ikke at dette er nogen nyskabelse blandt hypoteser. I hele det tyvende århundrede har marinarkæologiske videnskabsfolk diskuteret “træ eller skind” i Bronzealderen. Vi synes imidlertid, at udover de lige rælings- og køllinier, har Hjortspringbådens spantsystemer en konstruktion, der kan pege i retning af en raftekonstruktion. Også hornene kan indeholde reminiscenser fra en raftebåd, hvor de har været til nytte. Et tværsnit, der viser den principielle opbygning af en læderbåd. Tegning: K.V. Valbjørn. For at belyse denne hypotese har vi konstrueret en læder/raftebåd på størrelse med Hjortspringbåden.De langsgående elementer blev valgt at være fem afbarkede rafter, dvs. to rælingsrafter, to side- eller stringerrafter og en kølrafte.Diameteren af rafterne midtskibs (100 mm) er valgt ud fra, at vridningsmodstanden for et bådtværsnit svarer til Hjortspringbådens tilsvarende modstand. Her er anvendt en meget simplificeret matematisk model, der dog giver retningslinier. Det forventes, at raftediameteren falder med 5 % pr. m fra bådens midte hen mod bådens ender.De to rælingsrafter løber sammen for og agter og surres til hinanden over to m, hvorved de danner ræingshornet. Funktionen af denne lange surring er at forhindre langsgående skridninger og drejninger mellem de to rafter og derved modvirke vridning af båden. Den samme virkning fås ved at lade de to stringerrafter løbe sammen for og agter, hvor de surres sammen med kølraften og danner kølhornet.En trekantkonstruktion i begge ender af båden danner stævnene. Stævnen med de sammensurrede rafter, der danner hornene. Tegning: K.V. Valbjørn. Spantsystemerne efterligner Hjortspringbådens, dog er de tænkt noget mindre elegante og mindre vægtoptimerede for at illustrere det ringere skæreværktøj, der fandtes i bronzealderen. Et tværsnit midtskibs med spantesystemet indtegnet. Tegning: K.V. Valbjørn. Selve huden af båden er garvet oksehud med en tykkelse på 3-5 mm. Det er væsentligt, at denne lædermembran, når den påvirkes af vandtrykket, ikke må bule så meget indad, at den berører svøb eller spantdele. Der er udført beregninger over indbulingen som funktion af rafteafstand og vandtryk ud fra tilladelige spændinger af oksehudsremme, anvendt som drivremme. Disse beregninger viser, at konstruktionen er mulig. Fysisk model Baseret på konstruktionen blev der fremstillet en fysisk model i skala 1:5. Bortset fra læderhudens tykkelse er modellovene lineære, således at forstå, at en 100 mm rafte skal have en diameter på en femtedel, altså 20 mm. Rafterne blev fremstillet af afbarkede hasselgrene.Huden var garvet vandbøffelskind med en tykkelse på 1,5 mm. Der blev opstillet en række spantsnit, udført i krydsfiner og med hak, hvori rafterne blev anbragt. Ved at anvende helt friske hasselgrene, der efter afbarkning blev tvunget ind i hakkene og fastgjorte, opnåede man, at disse rafter beholdt den tvungne facon, efter at de var tørret helt ud. Rafterne under montage. Foto: K.V. Valbjørn. Hver rafte bestod af to træer, der var sammensurrede midtskibs over en længde på 20 cm (1 m).Midtskibs havde rafterne en diameter på 20 mm. Denne diameter reduceredes hen mod enderne, således at rafterne ved hornene kun var 14 mm i diameter.Da de fikserede rafter var helt tørre, erstattedes krydsfinerprofilerne med svøb af 8 mm hasselgrene, der også havde været fikseret i deres bue fra frisk til tør tilstand før montagen. Svøbene blev surret til rafterne, efter at toften var blevet monteret på svøbene. Så blev stævnene fremstillet og monteret. Endelig blev rafternes ender sammensurrede, hvorved de dannede hornene. En skævhed i bådskelettet hidrørende fra en vridning af den bjælke, som profilerne havde været monteret på, kunne delvis fjernes ved, før surringen, at forskyde rælingsrafterne langsgående i forhold til hinanden. Helt ret blev båden imidlertid ikke. Svøb og tofter under montage. Foto: K.V. Valbjørn. En monteret stævn. Foto: K.V. Valbjørn. Dernæst blev dæksbjælker og søjler surret til rafterne og svøbene, og til sidst blev dækket surret til dæksbjælkerne. Til disse surringer blev anvendt 1 mm syntetisk snor. Surringerne, der fastholdt svøbene til rafterne, burde nok have været indfældet i rafterne for at få en glat overflade af læderet, hvor det passerede surringerne. Der var blevet anbragt et stræktov mellem de to stævne. Det færdige bådskelet. Foto: K.V. Valbjørn. Læderhuden blev monteret fra agterenden og fremad.Syningerne blev foretaget med en dobbelt søm. Da huden var nogenlunde formet, blev den gennemvædet med vand, fikseret agter og strakt langs båden. Dernæst blev den fikseret fortil i meget stram tilstand. Endelig blev læderhuden, stadig gennemvåd, strakt på tværs op over rælingen, hvortil den blev surret. Den færdige båd, "hjortspringbåden" i rafte-/læder-teknologi. Foto: K.V. Valbjørn. Den færdige model vejede 5 kg, hvilket vil svare til, at en tilsvarende båd i fuld størrelse ville veje 625 kg, eller knap 25 % mere end Tilia. Med en rigtig tykkelse af læderhuden, skønnes det, at en “Hjortspringbåd” i læder/rafte-teknologi vil have samme vægt som Tilia.Opdeler man fremstillingen af en båd i de tre elementer: Bearbejdning, formning og montage, kan vi sammenligne de to teknologier. Der er her en dramatisk forskel mellem træbåden og skindbåden.Bearbejdning udgjorde 85 % af arbejdet på træbåden mod 10 % for skindbåden, formningen udgjorde 1 % mod 50 % for skindbåden, medens montagen for træbåden udgjorde 14 % af arbejdet mod skindbådens 40 %. En skindbåd kræver altså næsten ingen bearbejdning. Her er set bort fra arbejdet med garvning af huderne.Fremstilling af modellen gav ingen oplysninger om forholdet mellem træbådens og skindbådens produktionstid.Der er ikke blevet foretaget forsøg med skalamodellen. Den virkede imidlertid robust også over for vridning. Konklusion Den gennemførte konstruktion af en “Hjortspringbåd” i rafte-/læder-teknologi beviser intet. Man kan sige, at den konkretiserer de hypoteser, der postulerer, at sådanne både kunne have været anvendt i tidlig Bronzealder. Et næste skridt kunne være at bygge og sejle i en sådan båd, et skridt, der, hvis det lykkedes, ville give en højere grad af sandsynlighed af hypotesen. Webmasters note "For 5.000 år siden sejlede et skandinavisk stenalderfolk rundt i skindbåde, lig dem der blev brugt af inuitterne længere mod nord. ..."Ovenstående er et citat fra en artikel i Videnskab.dk:Nyt studie tænder op i gammel diskussion: Hvilke både brugte de første skandinaver?Det viser, at K.V. Valbjørn ikke er alene i denne tanke, der er, i hvert tilfælde nogle, forskere, der er enige. Kilder Hvad Haanden former er Aandens Spor.Videnskab.dk
- Detaljer